Een veranderwens? Sta in het episch centrum van deze wens.

Clemen Mensink, oprichter van TeamSpeling, vertelt over de grootste uitdaging voor medewerkers bij veranderprocessen in een professionele organisatie. Wanneer je verandering wil bevorderen, verwacht dan niet dat jouw omgeving het comfortabeler voor je gaat maken. Plaats jezelf in het episch centrum van de verandering en zoek juist het ‘ongemakkelijke’ op. Hoe doe je dat? Wat levert het op? Het episch centrum is het gebied van zelfspot, reuring, onzekerheid en relativering en kwetsbaarheid. Dat is ook best spannend. Tijdens de workshops, bedrijfsevents en teambuilding van Teamspeling worden deelnemers over de drempel geholpen met heel veel humor. Humor, verbinding en verandering staan centraal.

Maak mijn werk zo aangenaam mogelijk!

“Denk aan je werk…wat is het eerste wat je veranderd wil zien? Wat komt er als eerste in je op?”. Deze vraag leg ik regelmatig voor aan de zaal en aan deelnemers van mijn workshops. Telkens weer blijkt dat  90 a 95 % wenst dat externe voorwaarden verbeterd moeten worden. Ik hoor veranderwensen zowel over de organisatiecultuur als de structuur. Zoals; de feedback moet beter of de veiligheid binnen het team, het management moet beter luisteren naar de werkvloer, de werkdruk moet omlaag en de vergaderstructuur graag wat effectiever.   

Herkenbaar? Wat was jouw veranderwens? Mag ik vragen welke rol jij jezelf vaak toebedeelt? Wens je dat de omgeving het aangenamer voor je maakt, dat de voorwaarden gunstiger zijn om je werk fijn te kunnen blijven uitoefenen? Ja, als dat toch zo zou werken, wat zou dat heerlijk zijn. 

Maar ik ga je dan toch wakker schudden. Deze droom gaat niet voor je uitkomen. Een veranderwens waarbij jij je afhankelijk maakt van je omgeving leidt onvermijdelijk tot frustratie. 

Episch centrum

Of plaats jij jezelf in het episch centrum van je eigen veranderkracht? Gefeliciteerd! 

Een medewerker die zichzelf in het episch centrum plaats herken je snel genoeg. Hij doet ongebruikelijke uitspraken. Zoals bijvoorbeeld in het geval van een manager: 

“Ik merk dat het  eigenaarschap op mijn afdeling niet van de grond komt. Ik ga onderzoeken of ik zelf wel voldoende vertrouwen geef.”

Inderdaad, een ongebruikelijke uitspraak ?.

En wat dacht je van een uitspraak van een medewerker: 

“Ik houd de onveiligheid in het team in stand door telkens bij mijn collega steun te zoeken. Ik wil moed oefenen om feedback te kunnen geven en ontvangen.”

Medewerkers die zichzelf in het episch centrum van de eigen veranderkracht plaatsen beseffen dat de bal bij hen ligt en dat ze kritisch naar zichzelf moeten kijken. De beving die deze medewerkers voor zichzelf creëren is voelbaar in de directe omgeving. Zij veranderen….en de collega’s ‘beven’ mee. 

Stel je voor dat jouw manager je vraagt “Ontvang je voldoende vertrouwen van mij?”. Ja, dan moet je ook ineens flink aan de bak!

Echt niet tof

Zullen we de vlaggen niet te vroeg uithangen? Ik maak er geen halleluja verhaal van. Het episch centrum is gewoon een oncomfortabele plek waar de beving krachtig dreunt. Het fundament van je werkelijkheid, je overtuigingen, je denkpatronen en je opgepoetste zelfbeeld zal op zijn grondvesten schudden. Je moet echt bereid zijn jezelf op het spel te zetten. Gevoelens van angst en onzekerheid krijg je erbij als leuke bijvangst. Het episch centrum is echt niet tof. Maar dat is het alternatief ook niet. Want, overeind blijven in de arena van een professionele organisatie, zonder eigenaarschap, wie staat daarvoor in de rij?

Gebrek aan vertrouwen en blinde vlekken

Toch blijven 90% tot 95% in de ‘comfortzone’ zitten. Dat heeft enerzijds te maken met het gebrek aan vertrouwen om de stap richting het episch centrum te zetten. Anderzijds speelt de aanwezigheid van onze blinde vlekken en grote rol. We kleuren onze eigen rol vaak een stuk positiever in. Dat is tijdelijk goed voor ons zelfbeeld, maar funest voor de organisatie. In bedrijven waar ego’s en de status centraal staan betaalt vertrouwen de hoofdprijs. 

En dat is ook niet echt tof.

Zelfspot en humor

Gelukkig is er een medicijn. Het is een cocktail van zelfspot en humor. Het vermogen om de spot met jezelf te drijven wordt ook wel de beste vorm van zelfkennis genoemd. Zelfspot helpt het zelfbeeld te relativeren. Het mag zelfs een beetje schuren, een heel klein beetje pijn doen. Dat is juist de functie Dat maakt het juist leuk en promoveert het tot een leerervaring. Zelfspot en humor helpen medewerkers zich open te stellen voor elkaar. Het vertrouwen neemt daardoor toe. Voor je het weet sta je al met één been in het episch centrum. 

Heb je zin in een potje zelfspot? 


Andere artikelen

Ga naar het overzicht van alle berichten

Clemen Mensink, oprichter TeamSpeling