Manager, steek de leerdoelen in de fik!

Voor iedereen die (verder) wil bouwen aan een lerende organisatie. Na het lezen van deze blog ben je klaar voor de naderende veranderstorm, voel je diepe dankbaarheid voor alle bezieling loze collega’s, ga je ergernissen waarderen, is ieder faalmoment een feestje én steek je a passant ook nog alle leerdoelen in de fik. Omdat er naar het lezen van deze blog eigenlijk geen logisch alternatief meer rest.

Foutenepidemie in het kantoortuin

In een eerder blog heb ik geschreven over ‘de vier fouten die een medewerker zou moéten durven maken op het werk’. Ik heb medewerkers aangezet tot zelfoverschatting, ongenuanceerd taalgebruik, alcohol gebruik en absentie. Ik dacht een niche van onconventionele medewerkers aan te spreken. Maar dat liep dus even anders. Het betreffende artikel werd te goed ontvangen. Het foutenvirus lijkt epidemisch toe te gaan slaan. Zelfs onder een grote golf van trouwe, loyale, gedisciplineerde medewerkers. Deze mensen gaan naar de incubatietijd de vier fouten (die je moét durven maken op je werk) in praktijk brengen. Ik vrees ook in jouw kantoortuin!

Beste manager, mijn wel gemeende excuses! Jij hebt natuurlijk helemaal niet gevraagd om de aankomende kantoortuincrisis. Wat nu te doen? Ik ga je helpen. Hoe? Ten eerste, steek de leerdoelen in de fik! 

Gepland leren = gepland sterven

Ja, steek je leerdoelen in de fik. Hoe paradoxaal het ook klinkt, leerdoelen gaan er niet voor zorgen dat er nieuwe leerresultaten ontstaan. Je plant alleen de leeractiviteiten waarvan jij je een voorstelling kan maken. Dit sluit de onvoorstelbare resultaten uit. Met als gevolg dat je in het gunstigste geval een lichte verbetering krijgt op de bestaande bouw. Dat is in deze tijd echt niet meer voldoende.

Gepland leren dus een omslachtige en pijnlijke manier van sterven… Gepland sterven. Leerplannen of leerdoelen helpen voorspelbare en voorstelbare resultaten te behalen. Maar dat is nou juist het probleem. Leerplannen zijn er niet om te leren of te veranderen. Leerplannen zijn eigenlijk vermomde verbeterplannen. Ze wijzen de bekende weg. Iets beter van hetzelfde. Niet spannend. Gepland leren bevestigt de bestaande orde. Goed voor de stabiliteit. Maar zinloos wanneer veranderingen de inzet is. 

Gepland sterven is wat er gebeurt wanneer je vasthoudt aan het bekende, terwijl de omgeving voortdurende veranderd en jouw concurrenten slagvaardig inspelen op nieuwe kansen. De waarde die jij jouw team, afdeling of organisatie nog toevoegt neemt af.

Einstein, niet de eerste de beste, schreef ooit: 

“Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.” 

Stop met alles te willen plannen en voor ‘zekerheid’ te kiezen. Als je dan toch een leerplan voor een medewerker moet opleveren, omdat dit bedrijfspolicy is, schrijf dan de deze twee woorden: 

“Overstijg jezelf”

Print het document uit. Onderteken het samen met je medewerker, stop het in het personeelsdossier en…… Ga aan slag! 

Bezieling loze medewerkers wijzen de weg

Als er geen beschreven leerdoel is, waar vind je dan je aanknopingspunt om aan de slag te gaan? Het antwoord is simpel. Kijk om je heen! Jouw organisatie is een fantastische plek waar iedere dag geleerd kan worden. Als je goed om je heen kijkt ontdek je dat de leerkansen voor het oprapen liggen. Dan zie je ineens hoe medewerkers hun bezieling loze lichamen aan laten schuiven in vergaderingen. Jouw vergaderingen! Ineens neem je waar dat een team telkens weer afwacht totdat jij initiatief neemt. En dat jij in plaats van dit patroon bespreekbaar te maken nóg harder gaat hollen. Je zal bewuster worden van de dagelijkse ergernissen, …. en hoe jij deze in stand blijft houden.

Er zijn zoveel situaties waar lessen uit te trekken zijn. Wat een heerlijk leermateriaal is de organisatie waarin jij mag gaan spelen! Ben je bereid te onderzoeken wat de dagelijkse gebeurtenissen je kunnen vertellen? Steek dan om te beginnen de leerdoelen in de fik. Leerdoelen leiden je af van wat er echt gebeuren moet. Hop, achter het bureau vandaan!

Aan de slag!

Zit je er nou nog?? Wegwezen! Durf het gedrag op de afdeling bespreekbaar te maken. Sta stil bij de patronen die niet meer helpen en onderzoek je eigen rol hierin. Voer dialogen. Stimuleer medewerkers te experimenteren en het lef te hebben een risicootje te nemen. Verwijder mijlpalen en periodieke evaluaties. Beheers door meer los te laten. Ondersteun medewerkers in het proces van schijnveiligheid naar durven falen. Help ze moed te oefenen om zichzelf op het spel te zetten en ongedefinieerde grenzen te verleggen. Te beginnen bij jezelf. Vier vervolgens de onvermijdelijke faalmomenten. Ervaar deze als een onvermijdelijk verschijnsel van een leercultuur. 


Andere blog artikelen van TeamSpeling

Ga naar het overzicht van alle berichten

Clemen Mensink, oprichter TeamSpeling
Latest posts by Clemen Mensink, oprichter TeamSpeling (see all)